Gå ned i vikt efter graviditeten

 

Efter en graviditet har kroppen arbetet hårt i flera månader och avslutat med att genomgå ett slags trauma. Under de första dagarna tömmer kroppen samlad vätska och du kan gå ned flera kilo på bara några timmar. Och efter det kommer amningen att ta bort några kilon till. Sedan ä resten ditt ansvar. 

Hälsokost

Titta in på Graviditetskollen och se vilken typ av hälsokost du kan äta under och efter graviditeten. Du behöver rätt näring för att kroppen ska må bra, men det kan vara svårt att få endast genom mat. Då kan kosttillskott vara en hjälpande hand som ser till att du inte lider av järnbrist eller vitaminbrist.

Träning

Det är bra att komma ut ur hemmet då och då, med barnet eller ensam. Promenader eller simning är skonsamt och effektiva träningsmetoder för viktnedgång. Lyssna på din egen kropp och träna i den mån du kan. En del nyblivna mammor behöver längre återhämtningstid än andra, det är okej att bara vara tills du känner dig starkare. Gillar du styrketräning kan du välja det istället och fokusera på att jobba upp styrkan i ryggen och magen.

Mat

Du orkar inte ta hand om ett spädbarn, amma och återhämta dig medan du går på en strikt diet. Du kan så klart ta bort de onödiga sakerna ur kosten: socker, vitt bröd, snacks, läsk och alkohol. Men utöver det behöver du inte ändra kosten så mycket, kroppen kommer att må mycket bättre när du äter riktiga måltider under dagarna och inte småäter mellan måltiderna. I slutändan är det din mat som bestämmer om du går upp eller ned i vikt, träningen är bara en liten del av viktnedgången.